به گزارش ایسنا، این تحقیق طی یک دوره 30 ساله در انگلیس انجام گرفته است.
پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام در بررسیهای خود دریافتند که احتمال ابتلا به آسم در اشخاصی که با کمبود ویتامین C مواجه هستند، 12 درصد بیشتر است.
در مورد ویتامین A هنوز ابهاماتی وجود دارد اما محققان میگویند ارتباط قابل توجهی نیز بین کمبود این ویتامین و ابتلا به آسم مشاهده شده است.
این در حالی است که شورای تحقیقات پزشکی و سازمان تحقیقاتی آسم در انگلیس تاکید کردند انجام آزمایشات بیشتر در این زمینه ضروری است. در این پژوهش محققان بررسیها و مطالعات انجام شده در سال 1980 روی کودکان و بزرگسالان را مورد بازبینی قرار دادند. در این بازنگری معلوم شد بین ویتامین E و ابتلا به آسم ارتباطی وجود ندارد اما در مورد ویتامینهای A و C این رابطه به طور قابل توجهی مشاهده شده است.ویتامین A در مواد غذایی از جمله پنیر، تخم مرغ و ماهیهای پرچرب یافت میشود.
پژوهشگران دریافتند کسانی که کمتر از نیمی از میزان توصیه شده این ویتامین را مصرف میکنند، بیشتر به آسم مبتلا میشوند و بیماری آنها نیز شدیدتر است.جولئو ناردی، سرپرست این تیم تحقیقاتی تاکید کرد: باید مطالعات گسترده تری در این باره صورت گیرد تا این ارتباط و حد و مرز آن به طور دقیق شناسایی شود. محققان میگویند: در این تحقیق عوامل بسیاری از جمله سیگار، ورزش و موقعیت اجتماعی در نظر گرفته نشده است که در مطالعات آتی این فاکتورها نیز باید مورد توجه قرار بگیرند. |